مصرف دو داروی ضد التهاب می­تواند از بروز عوارض قلبی مرتبط با دیابت جلوگیری کند

25 نوامبر 2016- بر اساس یک تحقیق جدید توسط محققان دانشگاه دولتی ریودوژانیرو (UFRJ)، آریتمی قلبی دربیماران دیابتی می تواند با مصرف دو داروی ضد التهاب معکوس شود.

 دراین تحقیق، دانشمندان دانشگاه UFRJدریافتند که افزایش قند خون موجب بروز التهاب و تولید مولکولی بنام اینترلوکین 1 بتا می­شود که در طول چندین سال منجر به آریتمی قلبی می­گردد.

رهبر این تحقیقات، پرفسور Medeiمی­گوید: التهاب ابزار مهمی در مبارزه با عفونت است و معمولاً هنگامی که عامل مزاحم از بدن دفع می­گردد، التهاب نیز پایان می­یابد، در مورد دیابت با اینکه عفونتی در کار نیست، هایپرگلایسمی مداوم موجب تحریک سیستم ایمنی برای تولید  بسیار زیاد و مداوم یک مولکول التهابی بنام اینترلوکین 1 بتا (IL-1-beta) می­شود ما دریافتیم که التهاب حلقه­یارتباط  بین دیابت و آریتمی قلبی است.

ثابت شده است که دیابت القاء شده در موش وسایر حیوانات قادر به ایجاد التهاب است که برای تحریک تولید IL-1-beteلازم می­باشد، درحیواناتی که تولید بیش از حد قندخون درآنها القاء شده است وموشهایی که قادر به ایجاد التهاب هستند، ضربان قلب تغییر کرده و دچار اختلال می‌شود. دادن موادی که موجب افزایش اختلال درریتم قلبی (تاکی کاردی بطنی) می­شوند به حیواناتی که قادر به ایجاد التهاب و در نتیجه تولید IL-1-beteنسیتند، آرتیمی بسیار کمتری را ایجاد می کند.

محققان برای اصلاح این مشکل از دو داروی شناخته شده که می­­تواند از فرایند التهاب جلوگیری کند بنام‌های MCC-950و anakinraاستفاده نمودند. نتایج استفاده از این دو دارو، نشان داد که این داروها در جلوگیری از آریتمی قلبی موثرند. این داروها با ممانعت از تولید IL-1-betaاز سلولهای بدن را در برابر اثرات مخرب مولکولهای  IL-1-betaمحافظت می­کنند، این داروها قادر به معکوس نمودن تاکی کاردی بطنی و تغییرات در ضربان قلب در موشهای دیابتی هستند. این دو دارو در حال حاضر برای درمان سایر بیماریهای  خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید استفاده می­شوند.

پرفسور Medeiافزود: من معتقدم استفاده از ابزارهای درمانی جدیدی که در این مطالعه پیشنهاد شده­اند برای درمان بیماری قلبی مرتبط با دیابت بسیار امیدوار کننده می­باشند. یافته­های این تحقیق در مجله­ی Nature Communicationsمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/taking-two-drugs-could-combat-heart-complication-in-diabetes-95536404.html